МОЗ розробило новий законопроект про рекламу лікарських засобів

МОЗ розробило новий законопроект про рекламу лікарських засобів

Україна

Реклама - поганий порадник. Особливо, коли це реклама ліків, а її бачить не фахівець сфери охорони здоров‘я, а людина, яка шукає спосіб легкого і миттєвого одужання. Про це у Facebook написала в. о. міністра охорони здоров’я Уляна Супрун.  

У способі та подачі реклами лікарських засобів Україна дуже відстає від країн Заходу, де є чіткі правила та норми, які дозволяють розповсюджувати рекламу ліків. Це небо і земля у порівнянні з українським ринком реклами ліків, який є дуже хаотичним та неконтрольованим, що лишає багато простору для маніпуляції про препарат та його властивості.

Уявіть, понад 50% від усього ринку спожитих ліків у 2017 році становлять ліки
без доведеної клінічної ефективності! З 10 найпопулярніших препаратів, які найбільше купували українські пацієнти у минулому році, лише 3 – є препаратами, які відносяться до категорії основних лікарських засобів. Усі інші – симптоматичні та супутні препарати, або ж такі, що не мають достатньої бази ефективності.

Найгірше, що люди, які їх купували, могли відмовитися від справді необхідного лікування, адже за статистикою кожен другий пацієнт відмовляється від нього або відкладає його через брак коштів.

Як люди дізналися про ці ліки та чому вирішили обрати саме їх?

За даними Нацради з питань телебачення та радіомовлення, від 30% до 50% загальної кількості реклами на українському телебаченні – реклама лікарських препаратів та медичних виробів. Вже не кажучи про інші канали реклами, як то вивіски в метро, друкованих виданнях, інтернеті.

Реклама також підживлює й таке явище, як “лікування по телевізору” та google-терапію. Майже 69% українців займаються самолікуванням, не звертаючись за допомогою до лікарів. Наслідки, на жаль, часто є непоправними для здоров’я.

Нині в Україні ринок реклами регулюють майже 10 різних законних та підзаконних актів, натомість на практиці вони не працюють. На наше переконання, це відбувається через те, що відсутній належний контроль – адже виявлення порушень та накладання штрафних санкцій розпорошенні між різними державними органами влади, а МОЗ взагалі за законом викинуто з цього процесу.

Тому наша команда розробила законопроект, який має встановити чіткий
контроль за змістом реклами ліків. Головна мета - уникнути маніпулювання інформацією про препарат та його властивості, а також гармонізувати чинне законодавство з нормами ЄС.

Перерахую кілька основних пунктів законопроекту:

- Обмеження змісту реклами відповідно до директив ЄС:

заборона реклами цілительства та нетрадиційної медицини;
заборона залучення до реклами конкретного препарату відомих людей, акторів,
що зображають медпрацівників;
заборона інформації, що ліки призначені виключно для лікування дітей;
зміст реклами має відповідати інструкції про застосування лікарського засобу.

- Законопроектом передбачено чітке визначення фахових медичних видань, де дозволена реклама ліків непередбачених законом, а також розробка та затвердження Урядом окремого Порядку реклами лікарських засобів спрямована на медичних та фармацевтичних працівників.

- За МОЗ закріплюються функції контролю та моніторингу. Встановлюються чіткі штрафні санкції до телерадіоорганізацій за рекламу лікарських засобів з порушенням законодавства. Такі санкції надається право застосовувати Нацраді з телебачення і радіомовлення - у розмірі 5% від ліцензійного збору за 1 порушення, Держпродспоживслужбі, Антимонопольному комітету.

З повним текстом законопроекту ви можете ознайомитися тут: https://goo.gl/CKvFmu

Сьогодні ми презентуємо проект громадськості, далі – медичній спільноті, фармвиробникам. Ми прагнемо залучити усіх стейкхолдерів цього процесу, пройти усі кроки повного циклу вироблення публічної політики і ефективно втілити якісні зміни.

© «Вісник»

Передрук будь-якої інформації можливий лише якщо гіперпосилання на «Вісник+К» стоїть не нижче другого абзацу і у кінці матеріалу не має позначки «Передрук заборонений». Перепублікація матеріалів із друкованих видань «Вісник+К» та «Люди і долі» можлива лише із письмового дозволу редакції.

Наші інформери

«Вісник» в соцмережах

Журнал «Люди і долі»

×
Приєднуйтесь!