На шлюб благословляє… бандерівська Богородиця!
Рівненщина

На шлюб благословляє… бандерівська Богородиця!

17 жовтня 2018, 12:47
0
1
Сподобалось?
1

Божій Матері у вишиванці молилися вояки УПА

Український іконопис вражає самобутніми образами. Неповторною серед них постає Матір Божа у… вишиванці. До неї за волю України молилися вояки УПА й разом з найціннішим ховали ікону з таким зображенням у криївці. Тож і зажила вона слави як «Бандерівська Богородиця». Одна з таких унікальних ікон нині зберігається на Рівненщині.

Духовний скарб лежав у криївці

Власником «Бандерівської Богородиці» є відомий мистецтвознавець та колекціонер Микола Бендюк. Каже, реліквію йому потайки принесли ще в радянські часи.

– Десь у 60-ті роки біля села Плоске Острозького району люди в лісі натрапили на повстанську криївку – балган, – розповідає науковець. – Там і знайшли ікону, на якій Богоматір з Немовлям художник зобразив у вишиванках. Образ був написаний на полотні олійними фарбами, проте зберігся погано. І люди, які його знайшли, вирішили переховати святиню на горищі. Пролежала ікона у сховку не одне десятиліття, й десь наприкінці 80-х років один чоловік зважився та приніс її мені.

Микола Бендюк став цікавитися історією створення святині. Цей образ датований початком ХХ століття. Ймовірно, він належить пензлю львівського художника Осипа Куриласа. Саме його Богородиця у вишиванці була відомою у той час. Адже у Львові була хвиля національного піднесення (а Курилас був легіонером «Українських січових стрільців»). Миколі Бендюку відомо про чотири відтворення цього образа. Автор трішки змінював риси обличчя, орнамент. Але в цілому вони були дуже подібні.

Друковані листівки розліталися великими тиражами

Ікона вмить стала популярною. Її розтиражували у формі листівок формату А-3. Люди із захватом їх купували. А інші художники-іконописці копіювали ідею Осипа Куриласа й створювали такі образи в церковних іконостасах.

Та влада мінялася. Знищувалися одні тиражі листівок – виходили друком інші. Остання партія побачила світ у 30-х роках. А от писані ікони Куриласа стали переховувати.

– Як «Бандерівська Богородиця» могла потрапити на Рівненщину? – запитую у мистецтвознавця.

– Вояки УПА в роки Другої світової війни проходили вишкіл у Львові. Найімовірніше, хтось з них і привіз ікону сюди, – пояснює Микола Бендюк. – До речі, мій дядько теж був в ОУН.

Родинна реліквія

Микола Бендюк вдихнув у «Бандерівську Богородицю» друге життя. Після реставрації вона стала родинною реліквією. Відомий сучасний художник Юрій Нікітін написав на замовлення Миколи Миколайовича у подібному стилі Спаса – і вийшла вінчальна пара. З нею брала шлюб донька пана Миколи. Під цією іконою були охрещені онуки Бендюка. Інші ж три відтворення «Бандерівської Богородиці» зберігаються у музеях.

– Чи справді цей образ, знайдений у криївці біля Острога, належить Осипу Куриласу? – запитую у мистецтвознавця.

– На сьогодні встановити це стовідсотково складно, бо нижня частина ікони втрачена, і дізнатись, чи був на ній підпис автора, вже неможливо. Але, аналізуючи стилістичні особливості живопису і порівнюючи з іншими творами митця, можна говорити про Осипа Куриласа як вірогідного на 90 відсотків автора ікони. Якщо це не так, то інший майстер копіював дуже професійно, – пояснює Микола Бендюк.

Наталія КРАВЧУК, Рівненська область

Передрук заборонено!


Хочете дізнаватися про головні події першими?
Приєднуйтеся до нашого каналу в Telegram та групи у Facebook!

Увага! Коментарі відсутні! Прокоментуйте першим...

Ваш коментар

Ви погоджуєтесь з правилами коментування.
Реєстрація Вхід
Забули пароль?
Реєстрація Вхід
На ваш E-mail буде відправлено лист з інструкцією
Реєстрація Вхід
Зареєструватися