Учнів молодших класів оцінюватимуть за новою системою
Україна

Учнів молодших класів оцінюватимуть за новою системою

31 серпня, 17:50
0
1
Сподобалось?
1

П, С, Д, В — ось нові “оцінки” успішності дітей, що навчаються у Новій українській школі. Напередодні нового навчального року Міністерство освіти і науки затвердило нові рекомендації щодо того, як тепер оцінюватимуть усіх молодших школярів. Однією з ключових змін в оцінюванні є підхід до вираження оцінки.

На заміну зрозумілій старшим поколінням бальній оцінці навчальних досягнень учнів запропоновано використовувати вербальну оцінку, яка крім оцінювального судження про досягнення може ще називати і рівень результату навчання, – пише Рубрика

У своїх рекомендаціях МОН запроваджує такі поняття: вербальна оцінка — оцінювальне судження, та рівнева оцінка — оцінювальне судження із зазначенням рівня результату. Вербальну і рівневу оцінку вчитель може виражати як усно, так і письмово, а рівень результату навчання рекомендовано визначати з урахуванням динаміки його досягнення та позначати буквами: 

- "початковий" (П)

- "середній" (С)

- "достатній" (Д)

- "високий" (В)

    Також у МОН наголосили, що оцінка є конфіденційною інформацією, доступною лише для учнів та їхніх батьків (або осіб, що їх замінюють). 

    Замість сухої оцінки, вчителі тепер «направлятимуть» учнів такими словами: 

    - Спробуй не поспішати! 

    - Твоє письмо має бути кращим! 

    - Ти можеш більше! 

    - З успіхом тебе! 

    -Я пишаюся тобою!

    - Я знала, що ти можеш це зробити! 

    - Ти багато вже вмієш! 

    - Бездоганно! 

    - Я б не зумів зробити краще! 

      Ці та інші подібні фрази тепер будуть чути від вчителів учні 1-4 класів замість сухої і неінформативної оцінки.

      Мами обурюються і діляться переживаннями про те, що діти втратять мотивацію, що зникне така необхідна учням конкуренція, що реформа школи не готує дітей до "жорсткого дорослого життя", що врешті такі зміни будуть стресом для дитини. З ними погоджуються і деякі вчителі, посилаючись на свій педагогічний досвід.

      Оцінка замість батога

      Втім, вербальне і рівневе оцінювання зовсім не винахід суто українських чиновників, науковців та методистів. А з побоюваннями наших співвітчизників не згодні батьки і педагоги на Заході. Альтернативні системи оцінювання вже давно успішно впроваджено за кордоном і там з "виходом у доросле життя" у дітей проблем немає, навіть, навпаки.

      Зрозуміло, що в Україні термін "нова школа" більше стосується батьків, бо для малечі це просто школа, іншої вони і не знають. Тож що принесе українським школярам та їхнім батькам нова система оцінювання? Як її зрозуміти і, головне — прийняти?

      "Дійсно, людям важко адаптуватися до нового та невідомого, бо все нове завжди лякає, — коментує Інна Яцин, психологиня, сімейна розстановниця, багатодітна матір, авторка та співавторка розвиваючих курсів для дітей, батьків та жінок. —  Лякає тому, що невідоме. Що таке школа взагалі? Це не тільки здобуття знань, це розвиток особистості та соціальна адаптація. Але хто саме будує життя, стосунки, кар'єру? Оцінки чи особистість? Які якості особистості розвивала радянська школа, коли всі повинні були бути однаковими? До недавніх часів все адаптувалося під ту, минулу реальність. Під диктатуру. Але зараз прийшла нова епоха. Світ змінився. Ми змінились. І, нарешті, прийшли зміни і до системи освіти!". 

      То добре це чи погано?

      Як показує дев'ятнадцятирічне дослідження Американських вчених, людина стає успішною, якщо має такі навички:

      • Самосвідомість: здатність розпізнавати власні емоції і вибудовувати зв'язки між своїми почуттями, думками і поведінкою.
      • Керування собою: здатність конструктивно керувати своїми емоціями, думками і поведінкою, самоконтроль.
      • Соціальна обізнаність: здатність поставити себе на місце іншої людини і демонструвати емпатію.
      • Навички спілкування: здатність створювати і підтримувати здорові стосунки.
      • Відповідальність у прийнятті рішень: здатність приймати правильні рішення щодо власної поведінки і взаємодії з іншими.

      Мова про оцінки не йде. Тобто вміння не орієнтуватися на винагороду, а керувати своїми емоціями і поведінкою знаходяться в основі комплексу соціально-емоційних навичок. Присутня самомотивація. Саме ті діти, які можуть себе мотивувати самі, вдвічі частіше здобувають вищу освіту.

      НУШ означає, що сам процес навчання — це партнерство. Партнерство між учителем, учнем, батьками. Це процес не тільки здобуття знань, а й розвитку особистості, командна взаємодія з іншими. Наголос у НУШ робиться на особистості учня, на його персональних досягненнях. 

      Тож, якщо порівнювати, то все очевидно: стара система — це страх оцінки, страх покарання, страх зробити помилку, страх бути неприйнятим у колективі, нерівна конкуренція, заслуговування поваги та любові, обезцінення особистості та якостей, осуд, критика, пригнічення, розвиток комплексів. Нова: дитина навчається, тому що їй цікаво пізнавати нове. Її думка важлива, її приймають, вона є важливою у команді. Її гідність не принижують, навіть якщо дитина десь не впорається.

      Нове оцінювання має на меті:

      - підтримати навчальний поступ учнів

      - формувати у дитині впевненість у собі, наголошуючи на її сильних сторонах, а не на помилках чи слабких місцях

      - відстежити особистісний розвиток учнів й опанування навчального досвіду

      - аналізувати хід реалізації навчальної програми й ухвалювати рішення щодо коригування програми й методів навчання відповідно до індивідуальних потреб учнів

        В рекомендаціях МОН є чіткі і зрозумілі положення. Наприклад: "оцінка буде допомагати учню усвідомлювати власні шляхі подолання утруднень", "рівень результату навчання рекомендовано визначати з урахуванням динаміки його досягнення та позначати буквами — "початковий" (П), "середній" (С), "достатній" (Д), "високий" (В)". 

        "Зверніть увагу, — наголошує психологиня, — динаміки особистого досягнення учня. Не в порівнянні з іншими! Конкуренція нерівна, несправедлива і недоречна". 


        Хочете дізнаватися про головні події першими?
        Приєднуйтеся до нашого каналу в Telegram та групи у Facebook!

        Читайте також

        Увага! Коментарі відсутні! Прокоментуйте першим...

        Ваш коментар

        Ви погоджуєтесь з правилами коментування.
        Реєстрація Вхід
        Забули пароль?
        Реєстрація Вхід
        На ваш E-mail буде відправлено лист з інструкцією
        Реєстрація Вхід
        Зареєструватися